Zo maak je van jouw launch party een succes

Maanden, misschien zelfs jaren heb je gewerkt aan dat ene product dat je nu op de markt wil brengen. Eindelijk kan je het met iedereen delen, met de hoop natuurlijk, dat zoveel mogelijk mensen klant bij jou worden. Maar hoe weten ze van het bestaan van jouw product? Er zijn veel verschillende manieren om een nieuw product in de markt te zetten, waarvan een launch party, daar een van is.
Inhoud
Wat is een launch party?
Een launch party is eigenlijk gewoon een lanceerfeestje, dat is ook de letterlijke vertaling daarvan. We gebruiken het woord launch party vaker, omdat het meer bekend is. Het is een feestelijke bijeenkomst waarbij het gaat om het in de markt zetten van een nieuw product, met als doel dat zoveel mogelijk mensen daarvan kennisnemen.
Voor wie organiseer je een launch party?
Om ervoor te zorgen dat jouw product een groot publiek bereikt, moet je mensen uitnodigen die daarover gaan praten, zoals bloggers, journalisten en influencers. Daarnaast is het handig als je mensen uitnodigt die jouw product kunnen verkopen, zoals inkopers of winkeleigenaren. Jouw lijst van genodigden moet passen bij het product dat je in de markt zet, het kan dus zijn dat je opzoek moet gaan naar bloggers met een specifieke expertise of nano- of micro-influencers.
Lees ook: 7 tips voor het organiseren van een succesvol evenement
Je kunt voor ieder product wel een launch party organiseren. Denk aan verzorgingsproducten, voedsel, sieraden, kleding, vervoersmiddelen, speelgoed, apparaten en zelfs producten die zich richten op een zeer specifiek publiek, zoals software voor de zorg, haarproducten voor kappers, je kunt het zo gek mogelijk niet bedenken.
Het is echter wel belangrijk, dat als je een launch party organiseert, je de volgende do’s en don’ts meeneemt tijdens het plannen, als je een succesvolle bijeenkomst wil.
Belangrijke aandachtspunten:
1. Creëer een buzz
Wacht niet tot het event er is, maar creëer een buzz in aanloop naar jouw bijeenkomst. Dit doe je o.a. door er aandacht aan te besteden op social media of op andere platformen waar jouw publiek actief is. Hierbij is engagement, oftewel interactie, het sleutelwoord. Je wil dus dat mensen over jouw merk gaan praten en het liefst met hun eigen volgers op hun kanalen. Moedig dit zoveel mogelijk aan.

2. Besteed aandacht aan je gastenlijst
Nodig niet zomaar iedereen uit voor jouw event. Jouw tante uit Rotterdam is vast ontzettend lief, maar tenzij zij een populaire influencer is of een boetiek in de stad heeft waar jij jouw product kunt verkopen, heeft zij niets te zoeken op jouw launch party. Je wil mensen op jouw event, die jou kunnen helpen jouw product in de markt te zetten. Zoals de eerder genoemde bloggers, influencers en journalisten. Zij hebben een groot bereik en daarom kunnen zij jouw product het beste onder de aandacht brengen.
3. Zet je publiek op de eerste plaats
Veel mensen hebben de neiging om vanuit hunzelf of hun product te denken, in plaats vanuit hun publiek. Jij misschien ook. Dit komt omdat jij zoveel mogelijk wil verkopen, maar daarin is jouw publiek totaal niet in geïnteresseerd. Zij willen zich vermaken op jouw bijeenkomst en het gevoel hebben dat ze met een reden de deur uit zijn gegaan en dat doe je door ervoor te zorgen, dat zij het naar hun zin hebben. Hoe je dit doet, vertel ik zo.
Vervolgens moeten zij anderen, hun publiek vertellen dat ze een geweldige avond hebben gehad. Ze moeten dus over het event blijven praten en dat doe je door deze onvergetelijk te maken.
4. Volg je event op
Na je event is het belangrijk dat het contact warm blijft. Dus net zoals je een buzz hebt gecreëerd vóór je event, moet je voor een goede opvolging zorgen. Stuur dus mailingen, deel social media berichten over de launch en creëer momentum rondom jouw product, zodat jouw publiek en bezoekers dit niet snel vergeten.
5. Zorg voor een passende locatie
Kies een goede locatie voor je evenement. Deze moet bij jouw product passen. Kies dus voor een groene locatie, wanneer je een duurzaam product in de markt zet. Introduceer je een product voor jonge moeders, kies dan voor een locatie met een warme sfeer in tegenstelling tot een industriële plek. Wil je luxe uitademen, kies dan voor een high-end locatie en niet voor de kantine om de hoek.
Lees ook: Vind de perfecte locatie voor jouw event met deze 5 tips
Jouw product en locatie moeten een goede match zijn, anders voelt het niet goed. Vooral voor jouw bezoekers.
Zo wordt jouw event succesvol
Als je een launch event organiseert, moet je jezelf de vraag stellen: wat heeft iemand eraan om mijn bijeenkomst te bezoeken. Het is een vraag die je kunt stellen bij ieder evenement dat je organiseert. Wat heeft een ander eraan, om naar dit event te komen? Je moet jouw bijeenkomst dus interessant maken voor jouw gasten.

Hoe vermaak je jouw gasten?
Een manier om dit te doen, is door entertainment te bieden. Kies een vorm dat past bij jouw product. Dit kan bijvoorbeeld een simulatiespel zijn, als het om iets technisch gaat. Maar je kunt denken aan een leuke spreker, die kennis heeft van jouw branche en jouw gasten weet te vermaken. Creëer een fijne sfeer met muziek, door een dj of muzikanten uit te nodigen. In plaats van entertainen, kun je jouw publiek ook iets leren, zodat ze met nieuwe kennis naar huis gaan. Het liefst kennis die ze kunnen toepassen in hun zakelijke of persoonlijke leven.
Wat je ook kiest, zorg ervoor dat het past bij het publiek dat je hebt uitgenodigd. Kies niet voor een cabaretier die bekend staat om zijn niet zo vrouwvriendelijke grappen, als je een verzorgingsproduct voor vrouwen in de markt zet. Je moet sowieso niet voor een zo’n hork kiezen.
Organiseer een giveaway
Je kunt daarnaast iets weggeven aan jouw gasten en hen een tastbare herinnering geven aan jouw event. Dit kan een proefmonster zijn van je product. Dit is iets makkelijker wanneer je bijvoorbeeld een verzorgingsproduct in de markt zet. Maar het wordt wat lastig als je product duurder is en je geen sample kan weggeven. Kijk dan naar een andere manier waarop je het interessant voor jouw publiek kan maken. Misschien kun je kortingen uitdelen, of een goodiebag maken met andere spulletjes.
In het laatste geval kies je voor een samenwerking met gerelateerde merken, die willen meeliften op jouw event. Vooral als je een groot budget hebt en een klapper van een event organiseert, zullen er andere merken zijn, die graag gezien worden door het publiek dat je hebt uitgenodigd. Zij kunnen een bijdrage doen aan de goodiebag, inruil voor hun deelname. Op die manier kan je toch iets leuks weggeven aan jouw gasten.
Conclusie
Het is belangrijk dat je met een uitgedacht plan jouw launch event organiseert. Neem de tijd, zorg voor een goede voorbereiding en maak desnoods een tekening van het geheel, zodat je in een oogopslag kunt zien hoe het één het ander opvolgt. Dus laat zien welke inspanningen je plant voor het event en hoe je het evenement wil opvolgen. Pas als je alles helder hebt, begin je aan de details. Zoals de kleur van de puntzakjes met popcorn en de drank die je wil serveren.
Ik kan je daar altijd bij helpen als dat nodig is.
Afbeeldingen: Unsplash & Freepik
Externe links:
Bandsforhire
Market Business News
Penguins
Geef een antwoord